Co je súfismus?

sheikhs


Podstata a smysl súfismu


Podstatou súfismu je Pravda a smyslem súfismu je nezištná zkušenost a uskutečňování Pravdy.


Praxe súfismu


Praxí súfismu je záměr směřovat k Pravdě prostředky lásky a oddanosti. Toto se nazývá tariqat, duchovní cesta či směřování k Bohu.


Definice súfího


Súfí je člověk, který miluje Pravdu, který prostředky lásky a oddanosti směřuje k Pravdě, směrem k dokonalosti, kterou popravdě všichni hledají. Jak bdělost lásky nutně způsobuje, Súfí se vzdaluje od všeho s výjimkou Pravdy.


Súfismus


Súfismus je škola k uskutečňování božské etiky. Vyžaduje osvícené vnitřní bytí, ne intelektuální průkaznost, odhalení a svědectví, ne logiku. Božskou etikou míníme etiku, která přesahuje obyčejné společenské zvyklosti, způsob bytí, které je uskutečňováním božích atributů.

Vysvětlit Pravdu je samozřejmě složitý úkol. Slova, která jsou omezená, nemohou nikdy opravdově vyjádřit dokonalost Absolutna, Neohraničenosti. Proto pro ty, kteří jsou nedokonalí, slova vytváří pochyby a nepochopení. A přece jen:

Pokud člověk nemůže vypít celý oceán,

může pít po své meze.

Filosofové napsali mnoho knih a bez konce hovořili o Pravdě, ale jejich snahy byly vždy jaksi nedostatečné. Pro súfího filozofové jsou ti, kteří nahlížejí Dokonalost Absolutního z omezené perspektivy, takže vše, co vidí, je částí Absolutna, ne Nekonečno ve své úplnosti. Je skutečně pravdou, že to, co filozofové vidí, je správné, nicméně je to jen část celku.


Slepí muži a slon


Připomeňme si dobře známý příběh od Rúmího o skupině Indů, kteří nikdy neviděli slona. Jednoho dne přišli na místo, kde byl slon. Přistoupili k němu v naprosté tmě, každý ho ohmatal a potom popsali, co mysleli, že vnímali. Jejich popisy se pochopitelně lišily.

Jednomu, který nahmatal nohu, se zdálo, že slon je pilíř. Ten, co nahmatal jeho ucho, popsal slona jako vějíř, a tak dále. Každý z jejich popisů, které se týkaly různých částí slona tak, jak je nahmatali, byl správný. Nicméně co se týká přesného popisu celku, všechny jejich koncepce byly nedostatečné.

Kdyby bývali měli svíčku, rozdílnost jejich názorů by nenastala. Světlo svíčky by odhalilo slona jako celek.


Světlo cesty


Pravda může být objevena jen světlem Duchovní cesty a mystickým způsobem. Aby byl člověk skutečně svědkem Dokonalosti Absolutna, musí vidět svým vnitřním bytím, které vnímá celek Skutečnosti. Být svědkem nastává, když je člověk dokonalý, když ztratí vlastní (částečnou) existenci v Celku.


Kapka a oceán


Pokud bychom přirovnali Celek k Oceánu a část ke kapce, Súfí říkají, že být svědkem Oceánu prostřednictvím oka kapky je nemožné. Ale když se kapka sjednotí s Oceánem, vidí Oceán okem Oceánu.

4 responses

2 10 2012
Argó

Súfismus jistě není jediná cesta ke splynutí s Ókeanem Absolutna, ale mocně mě přitahuje a zajímala by mě možnost súfijské skupiny u nás. Zatím informace hltám jen z knih a internetu, když nepočítám těch deset minut sledování rituálního zpěvu/tance v Damašku a zikr videa na Youtube, a přestává mi to stačit…

21 01 2013
petr

Salam,jedna sunitská taríka u nás již působí.

2 02 2016
Haroun

Dobrý den,
Pokud tedy existuje, mohl bych poprosit o nějaký kontakt či webové stránky

9 04 2016
petr

Sufi Ruhaniat ,Naqshbandi Haqqani ,Naqshbandi Sulaimanci.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s




%d bloggers like this: